XVIII.
ƒ”’ќ¬Ќ≤—“№ ћќ— ¬»Ќј
™вропейська культура була завжди
чужою московськ≥й душ≥.
‘. ƒостоЇвський
ћосковський соц≥ал≥зм Ц це московський царизм навивор≥т.
ќ. √ерцен
Ѕ≥льшовизм Ї спадкоЇмцем всього, що його
створила московська культура ≥
найвищим ви¤вом московського патр≥отизму.
ДЅольшевикУ, с≥чень
1944 р.
™вропа в≥д пра≥стор≥њ ≥ за ≥сторичних час≥в повТ¤зана
тис¤чами культурних звТ¤зк≥в з ус≥ма великими св≥товими культурами:
Їгипетською, малоаз≥йською, ≥нд≥йською, китайською, у взаЇмод≥њ з ¤кими
створила свою Ц елл≥нську та римську. ≤дењ р≥зних культур перетиналис¤,
змагалис¤ м≥ж собою до вищих, ще не знаних, ≥ ц¤ в≥льна боротьба ≥дей навчила
ц≥нувати в≥льну, критичну, творчу думку. ”св≥домленн¤ особистоњ г≥дност≥ Ц це
най¤скрав≥ша, питома властив≥сть Ївропейц≥в, отже й украњнц≥в. ¬с≥ чужинц≥, що
бували в ”крањн≥, св≥дчать, що украњнц≥ вс≥х стан≥в, нав≥ть слуги, мають сильне
почутт¤ власноњ г≥дност≥.
÷≥лковиту протилежн≥сть бачимо в ћосковщин≥. ћи вже згадували, що бо¤чись
Ївропейськоњ культури, москвин т≥кав в≥д нењ, в≥дгороджувавс¤ в≥д ™вропи,
р¤туючись в≥д Ївропейських ДересейУ: латинськоњ XVЦXVI ст., л≥беральноњ
XVIIIЦXIX ст., буржуазноњ ’’ ст. Ќе зачепили ћосковщину ≥ велик≥ животворч≥
рухи в ™вроп≥: –енесанс XIVЦXVI ст., –еформац≥¤ XVIЦ XVII ст., ‘ранцузька
революц≥¤ XVIIIЦXIX ст. јле так москвин Двр¤тувавУ ≥ св≥й розум в≥д здатност≥
критично думати. јкадем≥к ≤. ѕавлов св≥дчив, що Друсский человек имеет слабую
мозговую системуУ. “акий розумовий стан спри¤в утворенню общини не лише
земельноњ у сел¤н, а й ≥нтелектуальноњ в осв≥чен≥й верств≥, де вбиваютьс¤
можливост≥ в≥льноњ думки ≥ в≥льноњ творчост≥. ƒержавна влада зв≥льн¤Ї москвина
в≥д обовТ¤зку думати, планувати,
започатковувати щось, ≥ в≥н вважаЇ такий стан природним ≥ нав≥ть Їдино
можливим. ћосквин щиро в≥рить, що Ївропейц≥ Ц люди Дзогнил≥У, ≥ ™вропа ось-ось
загине, бо так в≥щували московськ≥ пол≥тичн≥ письменники XVIIЦXIX ст.,
повторюють це ≥ в —–—–. ћосквин сприймав чи в≥дкидав Ївропейськ≥ ≥дењ не
розумом, а нац≥ональним ≥нстинктом. “ак сприйн¤в ≥ марксизм. —прийн¤в, не
в≥дкинув, ¤к украњнець. „ому?
ћосквини, Їврењ ≥ н≥мц≥ мають багато сп≥льного: вони
запекл≥ шов≥н≥сти, спов≥дують мес≥анську ≥дею пануванн¤ над ус≥м св≥том; вс≥
три Ц чужоненависники; вс≥ три визнають матер≥ал≥стичну ф≥лософ≥ю житт¤. “им-то
москвин пов≥рив ус≥Їю душею в марксизм. ѕ≥дкреслюЇмо Дпов≥ривУ, тобто сприйн¤в
не розумом, а душею, ¤к сприймають побожн≥ люди в≥ру в Ѕога. ћосковський
ф≥лософ ћ. Ѕерд¤Їв каже, що марксизм став рел≥г≥Їю москвин≥в, ¤ка маЇ своЇ
св¤те письмо, своњх св¤тих, своњ незаперечн≥ догми, ухил в≥д ¤ких караЇтьс¤
смертю, ¤к к≥лька стол≥ть тому католицька ≥нкв≥зиц≥¤ карала тих, хто не
погоджувавс¤ з католицькими догмами. ћи вже казали, що зм≥ст христи¤нства
москвин не розум≥в, не в≥дчував, христи¤нськ≥ ≥дењ заперечували всю духовн≥сть
≥ св≥тогл¤д москвина. “им-то москвин вз¤в з христи¤нства лише церковн≥ форми,
лише ДбуквуУ. ћосковськ≥ богослови були лише ДначотчикамиУ (буквоњдами),
сл≥пими сектантами, ¤к≥ за формою не розум≥ли зм≥сту. ј про живий звТ¤зок
христи¤нських ≥дей з живим житт¤м не могло бути й мови. “аким ДначотчикомУ,
сектантом був ≥ ¬. Ћен≥н та його учн≥.
оли житт¤ ™вропи ≥ дол¤ марксизму п≥шли зовс≥м ≥ншим
шл¤хом, н≥ж пророкував . ћаркс, то ¬. Ћен≥н почав по¤снювати розб≥жн≥сть м≥ж
житт¤м ≥ марксовими догмами з традиц≥йним московським крут≥йством, брехнею,
демагог≥Їю, казуњстикою. ≤ коли по його смерт≥ почалас¤ розколюватис¤ ѕ–—, то
в н≥й не знайшлос¤ жодного д≥¤ча, жодного гуртка, що висунули б свою власну
думку. ¬с≥, ≥ прав≥ ≥ л≥в≥, гинучи в льохах Ќ ¬ƒ, намагалис¤ довести, що вони
правдив≥ше тлумачать ту чи ≥ншу букву марксового талмуду.
” вс≥х народ≥в бачимо пошану до осв≥чених людей, пот¤г до
осв≥ти. Ќавпаки Ц в ћосковщин≥. ” 1917Ц1922 рр. московськ≥ солдати зупин¤ли на
вулиц¤х людей, вимагали показати руки. ’то не мав мозол≥в, того розстр≥лювали.
“ак само робили московськ≥ революц≥онери 1611 р. (≤. Ѕолотн≥ков), 1668 р. (—.
–аз≥н), 1773 р. (™. ѕугачов). ≤сторична традиц≥¤. ¬. Ћен≥н ненавид≥в
≥нтел≥генц≥ю, хоч ≥ сам був ≥нтел≥гентом та ще й двор¤нином. Ќенавид≥ли
≥нтел≥генц≥ю й революц≥онери-≥нтел≥генти ћ. Ѕакун≥н, ѕ. “качов та ≥нш≥
соц≥ал≥сти. –еволюц≥онер, двор¤нин —. ЌЇчаЇв у своњй в≥дозв≥ Дћужичкам и всем
простым люд¤мУ закликав палити м≥ста разом з мешканц¤ми ≥ переорати згарища. Ќе
ДмужикУ, а кн¤зь ѕ. ропотк≥н учив, що ≥нтел≥генц≥¤ не варта жмен≥ гнилоњ
с≥чки. Ќе ДмужикУ, а граф Ћ. “олстой мав ≥нтел≥генц≥ю за ворога народу.
ћосковський вираз Дм¤гкотела¤ интеллигенци¤У зТ¤вивс¤ не 1917 року, а набагато
ран≥ше.
«в≥дки ж ц¤ ненависть москвин≥в до працюючоњ
≥нтел≥генц≥њ, ненависть не лише мужик≥в, а й самоњ ≥нтел≥генц≥њ? јдже люди
розумовоњ прац≥ чесно, часто досить т¤жко, заробл¤ють св≥й хл≥б щоденний,
нер≥дко б≥дн≥ший за мужицький. ÷е ненависть до самоњ осв≥ти, до культури,
оск≥льки вона Ївропейська, а москвин Ї аз≥атом, це ненависть до самоњ ™вропи.
” розд≥л≥ про безбожництво москвина наводилис¤ приклади
московськоњ ненавист≥ до Ївропейськоњ науки. «гадаЇмо ще к≥лька. ѕетро ≤
заснував у ћоскв≥ г≥мназ≥ю. Ќа управител¤ призначив полоненого саксонц¤ √.
√люка, що ск≥нчив н≥мецький ун≥верситет, той запросив дес¤ть н≥мецьких
професор≥в ≥ поставив г≥мназ≥ю на високий навчальний р≥вень, учн≥ одержували стипенд≥њ.
Ќа 300 м≥сць у г≥мназ≥њ знайшлос¤ лише 40 учн≥в, ≥ то лише д≥ти др≥бних
ур¤довц≥в, ¤ким начальство наказало послати син≥в. √≥мназ≥¤ закрилас¤ за к≥лька
рок≥в через брак учн≥в565.
оли 1755 р. заснували московський ун≥верситет, ледве
знайшлос¤ сто студент≥в, а 30 рок≥в п≥зн≥ше було њх аж ... 80. Ќа правничому
в≥дд≥л≥ був ... один. ” ињвськ≥й јкадем≥њ було понад 2 тис¤ч≥ студент≥в аж до
зруйнуванн¤ њњ ѕетром ≤. ÷ар видав 1714 р. наказ про обовТ¤зкову осв≥ту
двор¤нських д≥тей, наказав в≥дкрити школи. јле двор¤ни не хот≥ли в≥ддавати туди
д≥тей, ≥ тому губернатори посилали в≥йськових, ¤к≥ живосилом забирали д≥тей до
шк≥л ≥ тримали њх у школах п≥д ДкарауломУ, щоб не розб≥галис¤. ѕроте
розб≥галис¤. « –¤занськоњ школи з 96 учн≥в втекли 59. Ќав≥ть з ћорськоњ јкадем≥њ
втекло 127, ≥ —енат оприлюднив наказ ≥мператора, щоб вони повернулис¤,
загрожуючи карою смерт≥ за непослух. ” вс≥й св≥тов≥й ≥стор≥њ под≥бного не
знайти.
¬≥д ченц¤ —ават≥¤ XVI ст. через старов≥р≥в XVII ст.,
двор¤нство XVIII ст., л≥берал≥в ’≤’ ст. до соц≥ал≥ст≥в ’’ ст. безперервно
т¤гнетьс¤ московська ненависть до Ївропейськоњ культури. ћонарх≥ст ‘. “ютчЇв
(1803Ц1873 рр.) писав: Д«асади, що на них сто¤ть ћосковщина ≥ ™вропа, що ними
вони керуютьс¤ в житт≥ ≥ пол≥тиц≥, наст≥льки протилежн≥, що взаЇмно себе
заперечують. ≤ житт¤ одн≥Їњ можливе лише за рахунок смерт≥ другоњУ566.
Ѕагато п≥зн≥ше соц≥ал≥ст ¬. Ћен≥н повторював, що ≥снуванн¤ —–—– поруч з
кап≥тал≥стичним св≥том Ц неможливе. ќдин або другий мус¤ть наприк≥нц≥ загинути.
Дўо кидаЇтьс¤ в оч≥ при пор≥вн¤нн≥ двох св≥т≥в:
латинсько-германського (з украњнц¤ми) ≥ св≥ту московського? Ѕарвист≥сть, велич
ц≥лоњ ≥стор≥њ, рухлив≥сть народних мас, напружен≥сть конфл≥кт≥в, своб≥дна гра
сил, величезна рол¤ великих особистостей, примат права ≥ лог≥ки Ц на «аход≥. ќднотонн≥сть,
придавлен≥сть особистост≥, безбарвн≥сть ≥сторичних под≥й, незр≥зничкован≥сть
народньоњ стих≥њ, непропорц≥йно велика рол¤ держави Ц це –ос≥¤ ... Ѕоротьба
цесар≥в з папами, повна драматичних момент≥в,Ц це «ах≥д. –озправа всемогучих
цар≥в з позбавленим вс¤кого значенн¤ духовенством Ц це –ос≥¤. «авз¤та ≥ вперта
боротьба феодальних лицар≥в з корол¤ми Ц це «ах≥д. ¬≥дт¤пуванн¤ гол≥в своњм
ДхолопамУ, ¤к називав своњх бо¤р ≤ван IV,Ц це –ос≥¤. “раг≥чний конфл≥кт староњ
в≥ри з реформою, ще б≥льш ≥мпозантна реакц≥¤ першоњ Ц це «ах≥д. —п≥р м≥ж
оф≥ц≥йною ÷ерквою та ДрозколомУ Ц це –ос≥¤. альв≥н≥зм, цв≥нгл≥¤нство,
лютеранство Ц там, ДпригуниУ, ДхлистиУ, Дстолп≥к≥У Ц тут. ¬елик≥ ф≥гури
французькоњ аристократ≥њ, що не забувають нав≥ть на ешафот≥ своЇњ г≥дности Ц це
‘ранц≥¤. ћалодушна банда теж Даристократ≥њУ з ласки царськоњ, що вештаЇтьс¤ по
кост¤нтинопольських ≥ празьких кабаретах ≥ шинках, дожидаючи там р¤тунку своЇњ
крањни Ц це –ос≥¤. Ќе позбавлений певного драматизму момент страти Ћюдовика
XVI, або великого противника ромвел¤ Ц це ™вропа. «амордуванн¤ останнього
–оманова не знати де ≥ не знати ким Ц це –ос≥¤. ћ≥рабо, авень¤к, лемансо, три
стовпи трьох епох французькоњ буржуаз≥њ Ц це там. «амоскворецький купець
ќстровського, ‘ед¤ –од≥чЇв ≥ ’лЇстаков Ц еренський, три ф≥гури також трьох
епох буржуаз≥њ Ц це тут. ... ÷≥ла пле¤да аристократичних ≥мен, знаних ц≥лому
континентов≥, що сто¤ла на чол≥ або вандейських повстань, або арм≥њ коал≥ц≥њ,
що боролас¤ проти французькоњ революц≥њ Ц це «ах≥д. Ѕрус≥лов, ѕол≥ванов,
лЇмбовський, √утор ≥ маса ≥нших царських генерал≥в, що боролис¤ за “рет≥й
≤нтернац≥онал Ц це –ос≥¤У567.
” ™вроп≥ взагал≥, а в ”крањн≥ зокрема, сам≥ люди, з
власного в≥льного почину, власними силами закладали ≥ розбудовували промисел,
торг≥влю, р≥льництво, м≥ста, церкви, школи, шл¤хи, тобто все своЇ особисте,
громадське, культурне, господарське, пол≥тичне житт¤. ≤ права, що њх мали
Ївропейськ≥ стани, громади, м≥ста, церква, товариства, особи здобували вони
власними силами, боротьбою. “ак Ївропейська шл¤хта виборола своњ права
боротьбою з корол¤ми; м≥ста Ц боротьбою з феодалами вибороли своЇ
самоуправл≥нн¤. —ел¤ни боротьбою з землевласниками визволилис¤ з кр≥пацтва. ÷¤
—јћќƒ≤яЋ№Ќ≤—“№ зродила ≥ зм≥цнила у Ївропейц≥в почутт¤ власноњ г≥дност≥:
особистоњ, становоњ, громадськоњ. ¬ ™вроп≥ живе громад¤нин, а не п≥дданий.
¬се це творилос¤ в ћосковщин≥ не знизу, ¤к у ™вроп≥, а
робив ур¤д згори. ѕрава давав цар з≥ своЇњ ласки ≥ в≥дбирав њх з≥ своЇњ примхи.
ћосковська церква стала звичайним м≥н≥стерством ур¤ду. ƒвор¤нство д≥ставав той,
кого сподобав цар. ћ≥стами управл¤ли призначен≥ ур¤дом ≥ лише перед ним
в≥дпов≥дальн≥ ДградоначальникиУ, ¤к≥ були м≥сцевими царьками. « кр≥пацтва
зв≥льнив сам цар, без боротьби сел¤нства ≥ т. п. “ак було перед 1917 р., так Ї
≥ по 1917 роц≥. «в≥дки було вз¤тис¤ почуттю власноњ г≥дност≥? Ѕундючна пиха, з
¤кою москвин знущаЇтьс¤ з п≥двладних, безборонних, слабших, в≥дразу переходить
в огидне лакузтво перед зверхником, сильн≥шим. ћосковський народ не створив
пон¤тт¤ Дгромад¤нинУ, а коли його ≥нтел≥генц≥¤ змавпувала з украњнц≥в, то
ДгражданинУ не поширивс¤ нав≥ть серед нењ.
ƒамо слово москвинов≥, що прожив половину житт¤ в ™вроп≥:
Д«а найг≥рших час≥в Ївропейськоњ ≥стор≥њ ми бачимо в ™вроп≥ пошану до особи,
визнанн¤ њњ прав ≥ незалежност≥; бачимо розум≥нн¤ культурноњ ваги ген≥њв,
зд≥бностей. ’оч Ївропейськ≥ ур¤ди ≥ були дуже сувор≥, проте вони не засилали до
своњх —иб≥р≥в —п≥ноз, не Дсекли розгамиУ Ћесс≥нг≥в, ¤к це було в ћосковщин≥. ÷¤
пошана до моральноњ сили, це визнанн¤ г≥дност≥ людини, ц¤ одна з найб≥льших
чеснот культурноњ людини Ц н≥коли не ≥снувала ≥ не ≥снуЇ в ћосковщин≥. ¬
ћосковщин≥ особа придушена, поглинена не лише державою, але й сусп≥льствомУ568.
ћосквини не мають ж≥нку за людину, њхн¤ приказка Ц
Д урица не птица, рыба не м¤со, баба не человек.У ћаючи ж≥нку за худобу,
природно, продавали, купували ж≥нок. ј куплене треба пильнувати, щоб хтось не
вкрав. ≤ багат≥ москвини тримали аж до XVII ст. своњх ж≥нок замкнутими на ключ
у ДтеремахУ. Ѕ≥дн≥ ж перекладали на ж≥ноч≥ плеч≥ всю найг≥ршу працю. ћосквини
(≥ сам≥ московки) вважали визиск ж≥нок за природний. ≤ тепер в —–—– вважають.
Ќ≥де в усьому культурному (нав≥ть нап≥вкультурному) св≥т≥ ж≥нки не працюють на
таких т¤жких роботах, ¤к у крањн≥, ¤кою править ур¤д Дроб≥тник≥в ≥ сел¤нУ, ≥
жодного протесту не чути в ћосковщин≥. ¬ ”крањн≥ вибухали ж≥ноч≥ заворушенн¤,
але московська Ддемократ≥¤У, розстр≥л¤вши та заславши до —иб≥ру дес¤тки тис¤ч
украњнок, довела, що Дж≥нка Ц не людинаУ.
Ќе маючи власного Д¤У, москвин природно не маЇ власних
переконань, а вс≥ вимоги моральн≥, правн≥, рел≥г≥йн≥, пол≥тичн≥ накидаЇ йому
сусп≥льство Ц отара. ј що вона не може ≥снувати без пастуха з гирлигою ≥ псами,
то фактично правила повед≥нки накидаЇ москвинов≥ пастух, себто цар (б≥лий чи
червоний) руками Допричник≥вУ, жандарм≥в, чек≥ст≥в. «в≥дси рабство, покора,
брак особистоњ морал≥, брак власного сумл≥нн¤, брак власноњ правосв≥домост≥.
ћосковське сусп≥льство до ≥ п≥сл¤ 1917 року керуЇтьс¤ в родинному,
громадському, державному, культурному ≥ нав≥ть церковному житт≥ лише наказами
начальства. ÷≥ властивост≥ московськоњ духовност≥ породили та зм≥цнили
московську ДобщинуУ (перезвану на ДколхозУ) Ц природню, законну дитину
московськоњ духовност≥, що маЇ глибоке, незнищиме кор≥нн¤ в душ≥, серц≥ ≥ мозку
кожного москвина. Ќею захоплювалис¤ ≥ монарх≥сти-словТ¤ноф≥ли, ≥
л≥берали-УзападникиУ, ≥ соц≥ал≥сти-комун≥сти. ќсоба ц≥лковито зникаЇ в общин≥,
не маЇ жодних прав загалу, особиста думка шк≥длива, бо спричин¤Ї р≥знодумство ≥
тим руйнуЇ ДединомыслиеУ. ¬ общин≥ немаЇ ≥ бути не може особистоњ ≥н≥ц≥ативи,
стимулу пол≥пшувати свою землю, бо ж за чергового перед≥лу його кусник земл≥
передаЇтьс¤ комусь ≥ншому. ќтже, не може бути спонуки щось узагал≥ пол≥пшувати.
ќбщина, не визнаючи прав особи, не визнаЇ ≥ обовТ¤зк≥в особи. «а податки в≥дпов≥даЇ
не особа, а вс¤ община. ќтже, ДтиУ Ї лише частина загалу, а саме по соб≥ ДтиУ Ї
н≥щоУ569.
«навець московського народного житт¤ пише: Д“ака частинка
звикла стол≥тт¤ми коритис¤ чуж≥й вол≥ ≥ тому не може поставитис¤ критично до
наказ≥в, ≥ вс≥ накази виконуЇ сл≥по, без вагань. ¬ласного переконанн¤, власноњ
морал≥ москвин не маЇ. ¬≥н Ї ц≥лковито порожн≥й глечик, що його можна наповнити
чим хочете. ≤ це стосуЇтьс¤ не лише мужика, але й аристократа, ≥нтел≥гентаУ570.
“≥ ДчастинкиУ сьогодн≥ придушують польське повстанн¤, завтра Двизвол¤ютьУ
брат≥в Ц словТ¤н, позавтра воюють за ≤≤≤ ≤нтернац≥онал. ¬они ж бо не
в≥дпов≥дають за своњ вчинки. ¬≥дпов≥дають: ДбаринУ, община, начальник, ур¤д,
цар, диктатор, ДобществоУ. «аперечували особист≥сть, особист≥ права, людську г≥дн≥сть
ус≥ москвини вс≥х стол≥ть, включно з т. зв. ДзападникамиУ, тобто тими, що
визнавали теоретично Ївропейськ≥ ≥дењ, але н≥коли њх не зд≥йснювали нав≥ть у
своЇму приватному житт≥. Ќе визнавали нац≥онал≥сти (словТ¤ноф≥ли), не визнавали
демократи (народники), а соц≥ал≥сти й погот≥в. ƒ. ѕ≥сарЇв обірунтував своЇ
запереченн¤ прав особистост≥ законами дарв≥н≥зму (збереженн¤ роду за рахунок
особи). Д«ападникиУ ѕ. Ћавров та ћ. ћихайловський, прикриваючись Ївропейською
фразою, н≥би визнавали права особи, але ставили њњ в таку залежн≥сть в≥д
громади, що фактично особа не мала жодних прав571. ћосковський
революц≥онер пише: Дћи сильн≥ лише тод≥, коли згуртован≥ в громад≥. Ќаша сила в
гурт≥. ѕотребуЇте мене? Ц Ѕер≥ть мене всього. Ќаказуючи, не дбайте про мене. я
в≥ддаю вс≥ своњ права громад≥, ≥ вона маЇ право робити з≥ мною все, що хоче. я
розчинюсь в громад≥, з≥ллюс¤ з нею в одне т≥ло, аби лише вона жила ≥
розвивалас¤У572. ѕро те саме вчили Ћ. “олстой, —. ЌЇчаЇв, ћ.
Ѕакун≥н, ¤кий вимагав 100 % ДуравниловкиУ, щоб професор ≥ мужик мали однакову
осв≥ту ≥ однакову платню573. ÷е спробувала ћосковщина зд≥йснювати
1917 р., але по к≥лькох м≥с¤ц¤х не лише повернула стару р≥зницю, а й
подес¤терила њњ. ≤ московський патр≥от ћ. ¬олошин питав: Д„то ж сменилос¤? Ц
«наки возглавь¤. ј тот же ураган на всех пут¤хУ.
™вропейський ≥деал вол≥ Ц право народу керувати державою,
себто демократизм. ћосквини розум≥ють демократ≥ю не ¤к народоправство, а ¤к
ДуравниловкуУ574. ™вропейський демократизм Ц це дати можлив≥сть
нижчим п≥днестис¤ власними зусилл¤ми вище, зр≥вн¤тис¤ з вищими. ћосковський же
ДдемократизмУ Ц це намаганн¤ нижчих примусово ст¤гнути донизу вищих. —т¤гнути
вс≥х до р≥вн¤ голоти. ≤ не лише матер≥ально, а й культурно.
«аздр≥сть невдахи, нездатн≥сть власними силами
п≥днестис¤, садистична насолода скидати вищих донизу притаманн≥ вс≥м москвинам:
≥ неписьменним мужикам, ≥ вченим професорам. ÷е приводить до вихвал¤нн¤
убозтва, дал≥ Ц лог≥чно Ц вихвал¤нн¤ кал≥цтва ф≥зичного ≥ духовного.
™вропейський моральний кодекс обовТ¤зку, чест≥ засуджуЇ вс≥л¤кий злочин,
вс≥л¤ке неробство. ћосквини, навпаки, вважають злочинц≥в ДнесчастненькимиУ.
–ад≥сно ц≥лують сиф≥л≥тичного брудного жебрака575. ћосковська
л≥тература Двозлагала венок на вшивую голову мужикаУ576. —адовила на
трон Дторжествующую свиньюУ, ¤к≥й надавала право судити здорових, њм та свин¤
присуджувала в≥дтинати ¤зики або чистити нужникиУ577. ћосковська
ДуравниловкаУ, вихвал¤нн¤ убозтва (матер≥ального й духовного) це Ц Дзасудженн¤
Ївропейського ≥деалу прац≥ ген≥¤, вт≥леноњ у ћ≥ланському собор≥, в ињвськ≥й
—в. —оф≥њ, у ѕаризьк≥й Ќотр-ƒам, у творах ƒанте, Ѕайрона, що њхньоњ
ген≥альности не можуть стерп≥ти вихован≥ на Дкамаринском мужикеУ та на м≥ських
ДчастушкахУ московськ≥ буд≥внич≥ ДновоњУ ≥мпер≥њУ578. Ќайл≥пший
знавець московськоњ душ≥ ще п≥встор≥чч¤ перед 1917 роком писав: Д...о том
подлом рабе, о том подлом лакее, который первый взмоститс¤ на лестницу с
ножницами в руках и раздерет божественный лик великого идеала во им¤ равенства,
зависти и пищеварени¤У579. ¬ ≥мТ¤ того ≥деалу, що його проголосила
вс¤ московська нац≥ональна ел≥та, в≥д монарх≥ст≥в-словТ¤нолюб≥в, через
л≥берал≥в-вольтерь¤нц≥в, двор¤н-народник≥в до соц≥ал≥ст≥в-б≥льшовик≥в включно.
ћосковська ДуравниловкаУ (однаков≥сть ус≥х) спричинила ще й те, що й
московський мужик, ≥ московський аристократ (той же граф Ћ. “олстой) вважають
вс¤ке вивищенн¤ Ц матер≥альне, культурне, духовне Ц особи над юрбою за
неспокутну провину. Ћ. “олстой п≥дкреслюЇ, що ≥нтел≥генц≥¤ не потр≥бна
народов≥, що вона паразитична, обдурюЇ ≥ визискуЇ народ. ѕроти п≥днесенн¤
особистост≥ над юрбою пишуть √. ”спенський, ћ. «латоврацький та ≥нш≥.
ћосквин в≥дкидаЇ також особисту чесн≥сть ≥ в≥дверто
говорить, що вона Ї порожньою балаканиною, см≥шною вигадкою580.
Д“рудно человеку знать: что грешно, а что нет. “айна тут превосход¤ща¤ ум
человеческийУ,Ц каже один з героњв ‘. ƒостоЇвського. Ћюдина мусить бути чесною?
Ц „ому? Ц дивуЇтьс¤ москвин581. ¬≥н не знаЇ Дгибельного различи¤
между твоим и моимУ,Ц св≥дчить ё. —амар≥н. ÷их ДчомуУ москвин не знаЇ, бо не
маЇ моральних засад, створених самим народом. “≥ засади творила влада ≥
накидала њх силом≥ць. ј накинене ззовн≥ народ викидав на см≥тник за першоњ ж
можливост≥. Д” нас, москвин≥в, нема почутт¤ обовТ¤зку, бо ж зв≥дки м≥г в≥н
уз¤тис¤У,Ц каже ‘. ƒостоЇвський582. Дѕрим≥тив≥зм ц≥лого сусп≥льства,
≥деалу нац≥њ, придавлен≥сть одиниц≥, нерозвинен≥сть автономноњ морал≥ ≥
правного почутт¤, необмежений культ маси Ц ось та генеральна ≥де¤, що зробила з
московського народу народ раб≥в, орду, нездатну до в≥дпору н≥¤к≥й вол≥ згори...
ћасу, що протиставл¤Ї активност≥ Ц хаос, людськ≥й енерг≥њ Ц енерг≥ю натури,
орган≥зац≥њ Ц палку, приматов≥ розуму ≥ вол≥ Ц покору й ≥нстинкт, зложеност≥
форм Ц московську безформн≥сть у вс≥м, ¤к в сусп≥льн≥м, так ≥ в товариськ≥м
житт≥. ѕ≥д впливом ц≥Їњ генеральноњ ≥дењ та установ, з ¤ких вона зродилас¤,
постав ≥ своЇр≥дний московський ≥деал свободи, р≥вност≥ ≥ демократ≥њ...
«ах≥дний ≥деал свободи Ц це право впливати на державну машину, ¤ка н≥чого не
см≥Ї зробити без вол≥ одиниц≥. ≤деал московськоњ свободи Ц зр≥вн¤нн¤ вс≥х, що
винос¤тьс¤ над товпою; зр≥вн¤нн¤, ос¤гнуте хоч би ≥ ц≥ною пол≥тичного рабства.
≤деал свободи вироджуЇтьс¤ тут в найб≥льш вульгарний ≥деал р≥вност≥. ћоскал≥
знають демократ≥ю не в сенс≥ народовласт¤, але (¤к казав ƒан≥левський) в сенс≥
р≥вност≥, або л≥пше сказати, егал≥тарност≥. Ќа заход≥ р≥вн≥сть Ц це оправдане
стремл≥нн¤ стати сильн≥шим, працею зр≥вн¤тис¤ з тими, що сто¤ть вище. ¬ –ос≥њ Ц
це стремл≥нн¤ слабих ст¤гнути сильних вд≥л, зр≥вн¤ти њх ≥з собою, а не себе з
нимиУ583.
ћосковщина вхопилас¤ марксизму власне тому, що в≥н
заперечував велику вагу ≥ роль в ≥стор≥њ великих особистостей. ≤ ДдемократичнаУ
ћосковщина нищить у —–—– особист≥сть у творчост≥, зам≥нюючи њњ на гуртову.
√урти (ДбригадиУ) виконують визначен≥ владою завданн¤ не лише на колгоспних
пол¤х ≥ стайн¤х, а й у л≥тератур≥, мистецтв≥, науц≥.
™вропейську творч≥сть: л≥тературу, мистецтво, науку,
взагал≥ культуру ћосковщина ненавидить саме тому, що та ставить високо
особист≥сть, прославл¤Ї боротьбу особи за ≥деали, ц≥лковито протилежн≥ ≥деалам
московським. « ус≥х московських письменник≥в Ц ≥ буржуазних, ≥ монарх≥ст≥в, ≥
с≥ромашних соц≥ал≥ст≥в Ц немаЇ жодного, хто не мав би за найг≥рше нещаст¤
ћосковщини всеб≥чний розвиток особистост≥. ќдин з них пише: Д¬≥зант≥йський
≥деал Ї тим добрий, що не маЇ в соб≥ того переб≥льшеного ≥деалу особистост≥, що
його запровадив у житт¤ н≥мецький феодал≥зм. “ому добрий, що не маЇ великоњ
особистоњ самопошани, ¤ка д≥сталас¤ до буржуаз≥њ шл¤хом заздрост≥, ¤ка
викликала в ™вроп≥ демократичну революц≥ю; ¤ка породила вс≥ т≥ фрази про
необмежен≥сть прав особи; ¤ка п≥зн≥ше поширилас¤ нав≥ть ≥ серед нижчих верств
Ївропейського сусп≥льства, робл¤чи з ус¤кого наймита та шевц¤ скал≥чену
нервовим почутт¤м особистоњ г≥дности людинуУ584.
ћосковський письменник ћ. Ўив≥рЇв в≥дкрито ставив крапки
над Д≥У: Д«м≥ст, суть минулоњ ≥стор≥њ московського народу ≥ завданн¤
майбутнього Ї у приниженн≥ особистост≥У585. ÷ей монарх≥чний запов≥т
виконуЇ ≥ Ддемократ≥¤У —–—–.
ћосковськ≥ нац≥онал≥сти (т. зв. словТ¤нолюби) ’≤’ ст.
ставили ДединомыслиеУ за найвище дос¤гненн¤ культури. ¬ њхн≥х устах духовна
деспот≥¤ ≥ рабство не здаютьс¤ дивиною. јле ж у ћосковщин≥ були ще й т. зв.
ДзападникиУ, ¤к≥ проголошували Ївропейськ≥ ≥дењ, а ч≥льною з них Ї власне
свобода особистоњ думки. ≤, не зважаючи на це, ДзападникиУ були за оте
ДединомыслиеУ. як по¤снити це поЇднанн¤ ц≥лковито протилежних ≥дей? ƒуже
просто. ™вропейськ≥ ≥дењ дл¤ ДзападниковУ були лише димовою зав≥сою, за ¤кою
ховалас¤ њхн¤ жадоба захопити ≥мперську владу ≥ накинути пол≥ц≥йною силою
московську нац≥ональну догму. ћонарх≥чна ћосковщина змогла запровадити те
ДединомыслиеУ лише частково. ДƒемократичнаУ
запровадила його в —–—– ц≥лковито. –ан≥ше (за “. Ўевченком) все мовчало,
бо благоденствувало, а по 1917 роц≥ Ц все хвалить. —. ЌЇчаЇв у своњй в≥дозв≥
писав, що найг≥ршим ворогом революц≥онер≥в ≥ революц≥њ Ї в≥льне друковане
слово. ¬≥н вимагав примусити мовчати вс≥х ≥накодумних письменник≥в та
публ≥цист≥в. …ого учн≥ в —–—– примусили вс≥х письменник≥в не мовчати, а хвалити
те, що вони ненавид¤ть. ћосковська засада Дединомысли¤У заперечувала засаду
демократичного голосуванн¤, бо передумовою його Ї право особи мати власну
думку. «апровадити ДединомыслиеУ може лише ДсамодержавиеУ (деспот≥¤). “ак
засада Дсамодержави¤У стала законом не лише монарх≥чноњ ћосковщини, а й
ДдемократичноњУ, що до 1917 р. волала: Д√еть самодержавствоУ, а захопивши
владу, запровадила таке ДсамодержавиеУ, що йому позаздрили в пекл≥ ≤ван IV,
ѕетро ≤, ћикола ≤. —ила нац≥ональних традиц≥й Ц непереможна.
як ми вже згадували, московська пров≥дна верства
складалас¤ з м≥шанини прамосквин≥в (угро-ф≥нн≥в) ≥з змосковщеними нащадками
украњнц≥в, татар, н≥мц≥в. ”крањнська духовн≥сть Ц ц≥лковито протилежна
ф≥нно-татарсько-н≥мецьк≥й, ≥ тому зм≥шанн¤ тих протилежностей дало покруч, що
хитавс¤ в≥д одноњ крайност≥ до ≥ншоњ, без душевноњ гармон≥њ, хаотичний, без
старих засад, ≥з саламахою засвоЇних ≥дей в голов≥, з безбожн≥стю ≥
аморальн≥стю в душ≥. —творивс¤ незнаний в ≥нших народ≥в дивогл¤д Ц Друсска¤
интеллигенци¤У, що його Ївропейському розумов≥ несила збагнути, наприклад,
протилежн≥сть не м≥ж окремими особами, а в т≥й сам≥й особ≥. —каж≥мо, граф у
мужицьких лапт¤х пропов≥дуЇ Днепротивление злуУ, а з власною дружиною живе, ¤к
пес з котом; Дкающийс¤ двор¤нинУ, л≥берал-вольтерь¤нець власноручно катуЇ своњх
кр≥пак≥в. ¬ласник к≥лькох тис¤ч кр≥пак≥в Ц переконаний соц≥ал≥ст, демократ.
н¤зь Ц теоретик анарх≥зму. ћ≥льйонер даЇ тис¤ч≥ рубл≥в на соц≥ал≥стичну
революц≥ю. ƒеспот ≥ душегуб пропов≥дуЇ любов ≥ милосерд¤. ¬ласники кр≥пак≥в
стають соц≥ал≥стичними пров≥дниками. –аби, а мр≥ють панувати в усьому св≥т≥.
—амоопльовуванн¤ поруч з пихою. ≤ так без к≥нц¤-краю.
ўо таке московська ≥нтел≥генц≥¤? —ам≥ москвини
в≥дпов≥дають: Днародническое мракобесиеУ (ћ. Ѕерд¤Їв), Дсектантское изуверствоУ,
Дгероическое ханжествоУ (ћ. Ѕулгаков), Дубожество правосознани¤У (ј.
≥ст¤ковський), Дбездонное легкомыслиеУ (ѕ. —труве), ≥нш≥ кажуть: Дсонмище
больныхУ, Дчеловекоподобное чудовищеУ, Дкраснокожие либералыУ, Дготентотска¤
моральУ, Дхулиганское насилиеУ ≥ т. п.586. Дћосковська ≥нтел≥генц≥¤
Ц це ¤кесь ц≥лковито своЇр≥дне, духовно-соц≥альне створ≥нн¤, вона в≥дчуваЇ свою
безірунтовн≥сть ≥ безладн≥стьУ (ћ. Ѕерд¤Їв). Д√либока невр≥вноважен≥сть,
здатн≥сть кидатис¤ в≥д одн≥Їњ крайност≥ до протилежноњ Ц це питом≥ властивост≥
московськоњ вдач≥У (ћ. “рубЇцкой). Дћи, москвини, ставимос¤ ¤кось байдуже ≥ до
добра, ≥ до зла, ≥ до правди, ≥ до брехн≥У (ѕ. „аадаЇв). ДЅрехн¤ ≥ фальш у
всьому нашому московському житт≥У (‘. ƒостоЇвський); Дмусимо визнати, що наше громадське
житт¤ Ї дуже сумне. Ѕрак громадського, критичного осуду, байдуж≥сть до вс¤кого
обовТ¤зку, до справедливост≥, до правди. ÷ин≥чне презирство до людськоњ
г≥дност≥, до новоњ думки Ц все це викликаЇ розпуку. ≤ мав же ¤ нещаст¤
народитис¤ в ћосковщин≥У (ќ. ѕушк≥н). ћосковський патр≥от пише про свою
ћосковщину: ДЅлажен, кто раздробит о камень твоих, Ѕлудница, чад. Ѕлажен теб¤
раз¤щий лук √осподнего св¤того мщень¤У (≤. Ѕун≥н). јле ≥нший кричить: Д–осси¤,
–осси¤, –осси¤ Ц месси¤ гр¤дущего дн¤У (ј. ЅЇлий). ≤нший каже: Дћы обернемс¤ к
вам (Ївропейц¤м.Ц ѕ. Ў.) своею азиатской рожей!У ≤ дал≥: Дћиллионы Ц вас. Ќас Ц
тьмы, и тьмы, и тьмы. ѕопробуйте, сразитесь с нами! ƒа, скифы Ц мы! ƒа, азиаты Ц
мы, с раскосыми и жадными очамиУ (ќ. Ѕлок). Д—плошного зла стоит твердын¤.
÷арит бессмысленна¤ ложьУ (≤. јксаков). Д¬с¤ жизнь наша крутитс¤ около чина и
кнутаУ (ѕ. „аадаЇв). ДЌациональные черты московского человека Ц это произвол и
раболепствиеУ (¬. —оловйов). ѕро книжку, ¤ка опов≥даЇ про московське житт¤,
московський м≥н≥стр сказав: Д¬она тим шк≥длива, що кожне слово в н≥й Ц правдаУ.
” так≥й м≥шанин≥ ≥ здоровий розум може не витримати. ј що
може зробити нещасний покруч Ц московський ≥нтел≥гент? ’≥ба впитис¤ до безт¤ми.
≤ справд≥, вони спивалис¤ на ц≥лковитих пи¤к≥в. ” ћосковщин≥ ≥снували т. зв.
Длишние людиУ Ц ≥нтел≥генти, часом з ун≥верситетською осв≥тою, ¤к≥ розум≥ли жах
московського житт¤, але не мали духовноњ сили боротис¤ ≥ спивалис¤, падали на
дно сусп≥льства, ставали Дбос¤камиУ. —ам≥ москвини кажуть, що ДбольшевизмУ Ц це
з≥бран≥ л≥нзою в один палючий пром≥нь споконв≥чн≥ московськ≥ духовн≥сть ≥
св≥тогл¤д. ƒуховн≥сть народу в≥ддзеркалюЇ нац≥ональна л≥тература. ≤ справд≥, в
московськ≥й л≥тератур≥ до 1917 року бачимо чимало Дб≥льшовик≥вУ. Ќаприклад,
ћарк ¬олохов у роман≥ ДќбривУ ≤. √ончарова, јнт≥п Ѕурдовск≥й у роман≥ Д≤д≥отУ
‘. ƒостоЇвського, ѕетро ¬ерховенський у ДЅЇсахУ. Ѕазаров у роман≥ ≤. “ургенЇва
вважав ус≥ людськ≥ ≥деали н≥сен≥тницею, не визнавав жодного морального закону
н≥ в самому соб≥, н≥ поза собою. ¬важав непотр≥бним обмежувати себе будь-чим.
Ћ. “олстой вважав науку Дпорождением праздного любопытстваУ, а любов до
батьк≥вщини назвав Днечто отвратительное и жалкоеУ. ¬≥н писав: Д ап≥тал≥стичний
лад треба знищити, зам≥нюючи його на соц≥ал≥стичний. Ќац≥ональний сепаратизм
треба знищити, зам≥нюючи його космопол≥тизмом. ¬с≥л¤к≥ рел≥г≥йн≥ забобони треба
знищити, зам≥нюючи њх на розумову св≥дом≥стьУ587. азав, що ¬енера
ћ≥лоська викликаЇ у нього огиду, а квартет Ѕетховена Ц заворот голови.
ћосковщина вживала вс≥х можливих заход≥в, не шкодувала кошт≥в, щоб Ћ. “олстому
дали Ќобел≥вську нагороду. Ўведи не дали. ƒ. ѕ≥сарЇв стверджував, що чоботи
варт≥сн≥ш≥ за твори ¬. Ўексп≥ра.
ћосковськ≥ Дн≥г≥л≥стиУ 1860-х рок≥в створили св≥й, вкрай
прим≥тивний, простацький стиль. ” ньому повно жовч≥, нахабних наклеп≥в,
перекручуванн¤ факт≥в, злоби, безсоромноњ брехн≥. ÷ей стиль став традиц≥йним
дл¤ московських соц≥ал≥ст≥в. ¬≥н притаманний ¬. Ћен≥нов≥. ¬ —–—– в≥н пануЇ не лише
в часописах та журналах, а й у науков≥й л≥тератур≥, в оф≥ц≥йних документах. ”
московськ≥й белетристиц≥ найл≥пшим (бо найправдив≥шим) твором про Їство
б≥льшовизму Ї роман ‘. ƒостоЇвського ДЅЇсиУ. “ому-то москвини не перевидають,
приховують цей роман. ћосковський ’удожн≥й “еатр хот≥в був поставити 1912 року
≥нсцен≥зац≥ю ДЅЇс≥вУ. ƒ≥знавшись про це, ћ. √орький та ј. Ћуначарський вчинили
великий протест, ≥ ДЅЇс≥вУ не поставили. ≤ в —–—– ДЅЇсиУ фактично заборонен≥.
ѕсихолог≥¤ вчить, що люди й народ, ¤к≥ в≥дчувають свою
неповноц≥нн≥сть, вживають Їдино можливого њм способу себе п≥дбадьорити Ц
перехвалки. ћосковськ≥ словТ¤ноф≥ли написали ц≥лу купу книжок, що можуть бути
джерельним матер≥алом л≥карев≥ розумових хвороб. ѕерекажемо коротенько њхн≥
маренн¤. ѕершим Ї вигадка, н≥би «ах≥дна ™вропа духовно зогнила, ставши на шл¤х
л≥берал≥зму та ≥ндустр≥ал≥зац≥њ, засудила себе на смерть, бо той шл¤х, мовл¤в,
веде до занедбанн¤ всього м≥стичного, трансцедентного в Ївропейськ≥й культур≥,
до знищенн¤ стаб≥льних громадських та державних установ ≥ форм. ƒруга химера Ц
про московський Днарод-богоносецУ. ѕро себе вони пишуть, що московський народ
не визнаЇ основноњ ≥дењ приватноњ власност≥, бо ц¤ ≥де¤ Ц антихристи¤нська ≥ Ї
головною причиною боротьби Ц ненавист≥ пом≥ж людьми. ћовл¤в, ми, москвини, вже
на св≥танку нашоњ ≥стор≥њ заснували свою общину. ¬ н≥й ус≥ люди мають однаков≥
права, все майно належить вс≥м ≥ кожному з общинник≥в, немаЇ ди¤вольськоњ
заздрост≥, вс≥ справи розвТ¤зуЇ сама община за згодою вс≥х, там згода ≥ любов.
’≥ба не христи¤нський ≥деал царства Ѕожого на земл≥? ∆одний народ у св≥т≥ не
маЇ й нат¤ку на таку ≥деальну ≥нституц≥ю, а ми, москвини, маЇмо њњ тис¤чу
рок≥в. Ќаш московський народ не визнаЇ ≥ права окремоњ людини на своЇ незалежне
в≥д громади особисте житт¤. Ќе визнаЇ, що Ї окрема людина, окрема особа, а лише
мала комаха, що згине, н≥чого не може зробити сама без упор¤дкованоњ громади. ј
упор¤дкованою вона може стати лише тод≥, коли маЇ сильного вожд¤, щоб його
накази виконували беззастережно. ≤ ми, москвини, в≥д початк≥в нашоњ ≥стор≥њ
маЇмо сильних цар≥в-самовладц≥в, вони не допустили, щоби л≥беральн≥ шашел≥
п≥дточували нашу державу. “≥ шашел≥ вже п≥дточили вс≥ Ївропейськ≥ держави, ≥
њхн≥й упадок Ц це справа лише часу (москвини, що були в ™вроп≥ у XVIIЦ’≤’ ст.
жахалис¤, бачучи там ДсваволюУ, себто свободу. ¬они н≥¤к не могли зрозум≥ти:
чому та Дсвавол¤У ще не завалила Ївропейськ≥ держави Ц ¬. лючевський). ћи,
москвини, розум≥Їмо велику правду, ¤коњ не розум≥ють Ївропейц≥: особа Ц н≥що, а
держава з царем-усевладцем Ц все.
Ќаш московський народ глибоко в≥рить, що Їдн≥сть думки
створюЇ й Їдн≥сть д≥њ. ¬ Їдност≥ вс≥Їњ нац≥њ лежить запорука њњ могутност≥, а
в≥дтак багатство та щаст¤. «аради цього Їдн≥сть думки треба п≥дтримувати вс≥ма
способами, нав≥ть ≥ примусом. “реба без милосерд¤ нищити тих, хто Їдн≥сть думки
руйнуЇ. —ам ’ристос учив про потребу Їдност≥ духу, отже й думки. ≤ наш народ цю
Їдн≥сть маЇ. ј чи маЇ њњ ¤кийсь ≥нший народ?
ћосковський народ не себелюб. ћосковська душа любить не
лише св≥й народ, а й ус≥ народи св≥ту. “у ДлюбовУ сконкретизував ѕ. «убов у
XVII ст., а його духовн≥ д≥ти —–—– зд≥йснюють у ’’ ст. ћосквини покидали свою
ћосковщину ≥ розселювалис¤ по вс≥й ≥мпер≥њ, ≥ всюди почувалис¤, ¤к удома. ј це
св≥дчить, що московський ДчеловекУ Ї ДобщечеловекУ, людина св≥това. ќтже,
повести до ДобщечеловеческойУ мети може лише народ московський. ≤ в≥н здатний
охоче проливати власну кров, щоби повести весь св≥т до св≥товоњ мети, до
вселюдського щаст¤, бо сам Ѕог таке наказав, наклав на московський народ м≥с≥ю привести
людство до царства Ѕожого на земл≥.
ќдначе, часом московське шило вилазить з
ДобщечеловеческогоУ м≥шка. ‘. ƒостоЇвський св≥дчить: Д¬селюдськ≥сть Ї
нац≥ональною рисою москвинаУ. ќтже, вс≥ люди в св≥т≥ мус¤ть стати москвинами.
ѕитанн¤ лише Ц ¤к це зробити. Дѕ≥сл¤ ≤зрањлю ≥ ¬≥зант≥њ московський народ був
трет≥м народом, обраним Ѕогом на р¤т≥вника людства. ≤ це самозрозум≥ло, бо ж
московський народ за своЇю вдачею не знаЇ насильства, отже народ, що н≥кому не
зробив кривди. ћосковський народ ви¤вив вин¤ткову серед ≥нших народ≥в здатн≥сть
без насильства будувати громадський та державний лад. ∆одний ≥нший народ такоњ
здатност≥ не ви¤вив. ≤ в усьому св≥т≥ т≥льки народ московський маЇ справедлив≥
розвТ¤занн¤ вс≥х сусп≥льних, господарських, пол≥тичних ≥ культурних справУ588.
Д’тось пор≥вн¤в ћосковщину з янусом. ÷е пор≥внанн¤ Ц
помилкове. янус бо мав два обличч¤, а ћосковщина маЇ њх далеко б≥льше. ≤нш≥
народи творили лише по одн≥й ≥нтернац≥ональн≥й доктрин≥. ћосковщина створила њх
ц≥лу купу. —першу створила Дправдиве христи¤нствоУ. «годом Ц Дправдиве
словТ¤нствоУ. ѕот≥м Ц Дправдивий соц≥ал≥змУ. ÷е були московськ≥
Д≥нтернац≥ональн≥У доктрини, але на кожн≥й Ц ¤к зал≥зом вир≥зьблене Ц сто¤ло:
ѕравдиве ’ристи¤нство Ц це я. ѕравдиве —ловТ¤нство Ц це я. ѕравдивий —оц≥ал≥зм
Ц це яУ589.
Ќав≥ть далекий французький ≥стор≥к це побачив ≥ записав:
Д”чора ћосковщина казала нам: Дя Ї справжнЇ христи¤нствоУ. «автра скаже вона
нам: Дя Ї справжн≥й соц≥ал≥змУ590. ÷е сказано сто рок≥в тому. ≤
ДдемократичнаУ ћосковщина не лише сказала, а й убила в —–—– м≥льйони тих, хто
спробував сумн≥ватис¤ в московськ≥й Дправд≥У. ћр≥Ї вбити ще б≥льше м≥льйон≥в
поза —–—–. ¬с≥ москвини вс≥х пол≥тичних напр¤м≥в мр≥¤ли (≥ мр≥ють) знищити
ДгнилуюУ ™вропу591.
” вс≥х писанн¤х . ћаркса не знайти й нат¤ку на ¤кусь
мораль. ¬≥н розгл¤даЇ людину ¤к бездушну тварину, все њњ житт¤ по¤снюЇ
спростаченою ф≥з≥олог≥Їю. ћарксов≥ теор≥њ не можна назвати нелюдськими, вони Ц
протилюдськ≥ (антигуманн≥). “ому-то москвини ≥ захопилис¤ марксизмом. —. ЌЇчаЇв
написав Д атех≥зис революц≥онераУ такий дико зв≥р¤чий, що нав≥ть . ћаркс ним
гидивс¤. ¬. Ћен≥н вихвал¤в той Д атех≥зисУ ≥ зд≥йснював його.
—. ЌЇчаЇв, п≥дозрюючи в зрад≥ члена таЇмного
революц≥йного товариства ≤ванова, заманив його до себе ≥ власноручно задушив
лише за недоведену п≥дозру. –еволюц≥онер ’≤’ ст. ѕ. “качов учив, що подружн¤
любов та в≥рн≥сть Ї найдурн≥шою н≥сен≥тницею, вигаданою середньов≥чними
фарисе¤ми. ”люблений московський Дпоет революц≥њУ ¬. ћа¤ковський закликав
нищити геть усе, палити св≥товоњ слави твори, висаджувати динам≥том музењ,
вбивати нав≥ть власних батьк≥в, поливши њх бензином ≥ запаливши, щоби гор≥ли,
¤к смолоскипи на св¤т≥ революц≥њ592.
ћ. Ѕакун≥н (1814Ц1876 рр.) був не простим пропагатором
нищенн¤, натхненним апостолом нищенн¤, пророком царства руњни, царства сатани.
“ому-то в≥н ≥ мав —атану (з великоњ л≥тери) за свого бога. ¬≥н учив: Д—трасть к
разрушению есть творческа¤ страстьУ. Ќ≥¤кий людський розум не збагне такоњ
потворноњ лог≥ки. —. ЌЇчаЇв був пол≥тичний бузув≥р, сусп≥льний садист. ¬≥н не мав
почутт¤ м≥ри ≥ в≥дкидав без балачок усе, що не узгоджувалос¤ з його погл¤дами.
Ќе дов≥р¤в н≥кому, нав≥ть своњм найближчим при¤тел¤м, сам недоук, ненавид≥в
≥нтел≥генц≥ю. ¬≥н був вузьколобий, хитрий деспот593. —отн≥ тис¤ч
таких нечањвц≥в стали по 1917 р. б≥льшими ≥ меншими можновладц¤ми в —–—–, отож
немаЇ н≥чого дивного, що вигублено дес¤тки м≥льйон≥в людей. —. ЌЇчаЇв учив, що
намовл¤ти когось до революц≥йноњ д≥¤льност≥ Ц марна трата часу. Ќе намовл¤ти, а
робити треба революц≥онер≥в: штовхати студент≥в на вчинки, за ¤к≥ ур¤д вижене
њх чи посадить до вТ¤зниц≥. ÷е й зробить њх революц≥онерами. «а в≥йни 1941Ц1945
рр., знаючи, що н≥мц≥ стр≥л¤ють чи в≥шають полоненого члена ѕ–— без сл≥дства ≥
суду, ÷ ѕ–— наказав 1941 р. прийн¤ти до ѕ сотн≥ тис¤ч людей без звичайних
формальностей: цим новим комун≥стам до н≥мецького полону йти не випадало. —.
ЌЇчаЇв учив, що найг≥рший бо¤гуз буде битис¤, ¤кщо опинитьс¤ в обставинах, за
¤ких б≥йка Ї Їдиним шл¤хом пор¤тунку. ”р¤д —–—– посилав 1941 р. п≥д н≥мецький
гарматний вогонь сотн≥ тис¤ч неозброЇних колишн≥х пол≥тичних вТ¤зн≥в,
п≥дган¤ючи њх ззаду кулеметами енкаведист≥в. —ам≥ комун≥сти в —–—– пишуть, що
кожний член ѕ–— може п≥дписатис¤ п≥д Д атех≥зисомУ —. ЌЇчаЇва, ≥ що ≥стор≥¤
вже визнала його за ≥дейного батька б≥льшовик≥в узагал≥, чек≥ст≥в зокрема594.
ќтже, запекл≥ сектанти ћ. Ѕакун≥н, —. ЌЇчаЇв, ѕ. “качов та ≥нш≥ моральн≥
потвори не були вин¤тками. “ою чи ≥ншою м≥рою вс≥ московськ≥ революц≥онери
под≥л¤ли њхн≥ погл¤ди. ќдин з них пише про —оф≥ю ѕеровську та ќльгу Ќатансон:
Д¬они мали мало розуму, але аж забагато в≥ри. “у њхню в≥ру, њхн≥ погл¤ди жодна
довбн¤ не вибТЇ з њхн≥х гол≥в. ¬они не мали жодного творчого розуму, але мали
багато життЇвого розуму задл¤ щоденноњ революц≥йноњ д≥¤льности. “а понад усе
непохитно, запекло в≥рили у свою правдуУ595.
„ому ж у —–—– не поширюють Д атех≥зисуУ —. ЌЇчаЇва? Ѕо
в≥н оголюЇ б≥льшовизм, скидаЇ з нього пристойн≥ шати гарних сл≥в.
Ќеперевершений крут≥й ≥ дурисв≥т ¬. Ћен≥н зд≥йснював Д атех≥зисУ ЌЇчаЇва, але
п≥д привабливими назвами. ѕсихологи св≥дчать, що коли назвати найогидн≥шу р≥ч
привабливою назвою, люди охоче сприймуть њњ. ≤ справд≥, Ћен≥н ошукав м≥льйони
людей, назвавши нову деспотичну московську нац≥онал≥стичну ≥мпер≥ю —оюзом (а не
≥мпер≥Їю) рад¤нських (а не кр≥пацьких) соц≥ал≥стичних (а не колон≥альних)
республ≥к (а не губерн≥й). ћосквини не потребували вчитис¤ у Ќ. ћакк≥авел≥
(1469Ц 1527 рр.), бо ще перед його народженн¤м робили те, що в≥н радив.
Ќаприклад, об≥ц¤ли б≥льше, н≥ж противник, не маючи жодного нам≥ру зд≥йснювати
об≥ц¤нки. ѕривласнювали чуж≥ ≥дењ (хоч вони були протилежн≥ московським), щоб,
прикриваючись ними, одурити ворога. ќбвинувачували противника в злочинах, що њх
в≥н н≥коли не робив. ќббр≥хували, знеславлювали, очорнювали кого хот≥ли.
ѕриховували за гарними назвами найп≥дл≥ш≥ вчинки. ¬иступали п≥д р≥зними
личинами ≥ т. д. ≥ т. п.Ц ≥ то вс≥ москвини упродовж ус≥Їњ своЇњ ≥стор≥њ. ¬се
протиприродне Ц нежиттЇздатне, а природне Ц сильне. ¬с≥ московськ≥ парт≥њ
розлет≥лис¤ п≥сл¤ 1917 року, ¤к порошинки в≥д подуву в≥тру, бо њхн≥ (позичен≥ в
™вроп≥) ≥дењ були протиприродн≥ москвинам. Ќатом≥сть Ћен≥н збудував свою парт≥ю
на природних москвинам засадах: деспот≥њ, зосередженн≥ влади, жорстокост≥,
сл≥пому послухов≥ ≥, насамперед, на запекл≥й в≥р≥. ¬с≥л¤к≥ теор≥њ Ц то лише
задл¤ обдурюванн¤ тих, хто за формою не бачив зм≥сту. Ѕ≥льшовики-лен≥нц≥ були
насамперед московською нац≥онал≥стичною парт≥Їю духовно, справд≥ кров в≥д
кров≥, к≥сть в≥д кост≥ московського народу. Ќарод в≥дчув спор≥днен≥сть з
б≥льшовицькою парт≥Їю, п≥дтримав њњ душею, серцем, головою, руками ≥ ногами.
ѕ≥дтримала вс¤ нац≥¤ в≥д багатьох царських генерал≥в та патр≥арха јлексЇ¤
—еманського до пТ¤ничок, волоцюг, жебрак≥в. ћосковська нац≥¤ п≥шла за голосом
нац≥онального ≥нстинкту ≥ вр¤тувала свою ≥мпер≥ю. Ќав≥ть т≥ генерали, ¤к≥
воювали проти рад¤нськоњ влади, п≥зн≥ше визнали, що траг≥чно помилилис¤596.
Д–ад¤нський державний апарат Ц це справд≥ народний апарат. Ќаш московський
народ сам його створив, ≥ в≥н виконуЇ його волюУ597,Ц справд≥ так.
јдже й деспотичний лад у ћосковщин≥ не цар≥ накидали згори, в≥н походив з
глибочини московськоњ народноњ душ≥. Ќев≥гласи тверд¤ть, н≥би москвини ≥
ћосковщина дуже зм≥нилис¤ по 1917 роц≥: мовл¤в, загальна осв≥та, поширенн¤
культури, ≥ндустр≥ал≥зац≥¤, знищено паразитичних двор¤н тощо. —л≥пц≥ не бачать,
що вс≥ зм≥ни в —–—– Ц це зм≥ни лише форм, а не зм≥сту. ѕ≥дсл≥пуват≥ не бачать,
що залишилас¤ незм≥нною ћ≈“ј ћосковщини, на червоне перемальованоњ. ћосковщина
живе за принципом Дћета виправдовуЇ засобиУ. ÷¤ засада ви¤вилас¤ ломакою з
двома к≥нц¤ми: дуже допомогла збудувати ≥мпер≥ю, а другий к≥нець може њњ
зруйнувати. як? ÷¤ узаконена державою засада поширилас¤ ≥ на приватне житт¤.
«вичним зразком московськоњ пров≥дноњ верстви став ДшкурникУ, ДрвачУ,
карТЇрист, вислужник, що р≥дну маму продасть за свою вигоду. ѕ≥длий, зрадливий
≥ понад усе Ц бо¤гуз. ¬ласний добробут ц≥нуЇ понад усе. “ип
революц≥онера-борц¤, що жертвував житт¤м у боротьб≥ за ≥дењ та ≥деали, за
народ, за соц≥ал≥зм тощо Ц залишивс¤ лише в могилах, арх≥вах, музе¤х ≥ в
л≥терарур≥, ≥мперська влада наказуЇ митц¤м творити так≥ образи, хоч з них ≥
глузують. ћорально зогнила пров≥дна верства не ризикуватиме н≥чим задл¤ ¤кихось
теоретичних засад. олись ћосковщина мала досить гарматного мТ¤са: немосквин≥в
та дурн≥ших москвин≥в. –оки 1941Ц1945 показали, що немосквини не будуть
гарматним мТ¤сом у наступн≥й в≥йн≥. ƒурн≥ших москвин≥в теж поменшало, бо
м≥льйони њх пристосувалис¤ добре жити на посадах погонич≥в у¤рмлених народ≥в.
—в≥това ≥стор≥¤ переконливо доводить, що дн≥ держави,
пров≥дноњ верстви морально зогнилоњ, обчислен≥. —учасний французький ≥сторик
назвав свою книжку про —–—– Д¬елетень на глин¤них ногахУ598. ѕод≥бн≥
м≥ркуванн¤ знаходимо ≥ в окремих розумних москвин≥в: Дѕасивн≥сть, нерухом≥сть,
тупа байдуж≥сть, але н≥¤к не христи¤нський терпець, брак бажань, брак любов≥ не
лише до чогось далекого, високого, св¤того, а нав≥ть до близького, до свого, до
самого себе; взагал≥ брак ус¤коњ любов≥ до будь-чого Ц ось наш≥, московськ≥,
справжн≥, найглибш≥, часом прихован≥ почутт¤. ¬с≥ наш≥ московськ≥ почутт¤
поход¤ть з хаосу. Ќахил до перв≥сного, до плаского, до прим≥тивного Ц ось наш≥
смаки. —трах височини. —трах глибини. Ѕоњмось всього багатогранного, складного.
Ќахил до всього недорозвиненого, механ≥чного, в≥д≥рваного. Ќелюбов до
орган≥чного, до ц≥л≥сного. Ќелюбов до силог≥зму, ¤кийсь страх ≥ безпорадн≥сть
перед ним, ¤к це зауважив ще ѕ. „аадаЇв. ≤ вражаючий брак ц≥кавост≥, ледарство
думки, що так бентежило ќ. ѕушк≥на. ≤ ¤к насл≥док цього всього Ц брак любов≥ до
культури. јдже культура, по-перше, складна, а ми любимо спрощене; а по-друге,
культура Ц це любов до житт¤, а ми, москвини, Ї д≥ти хаосу, себто смерт≥, отже,
любити житт¤ не можемо. ультура Ц складна, ≥ культура Ц це лад, уклад. ј ми ж,
москвини, д≥ти хаосу. ультура Ц це ≥Їрарх≥¤ ц≥нностей, а ми любимо р≥вн≥сть
хаосу ≥ знати не хочемо жодноњ ≥Їрарх≥њ. ультура Ц це св≥тло, а наш≥ звикл≥ до
темного хаосу оч≥ не витримують св≥тла. ультура Ц це творч≥сть, а ми,
москвини, д≥ти хаосу, здатн≥ лише руйнувати. ультура Ц це краса, а нас вона
ображаЇ, ¤к кожна неоднаков≥сть. раса Ц це св≥тло житт¤, а нам, москвинам,
вона видаЇтьс¤ гр≥шною, ≥ ми нав≥ть боњмос¤ њњ. Ѕоњмос¤ ≥ тому ненавидимо.
Ќав≥що нам краса? ўо може вона сказати нашому розумов≥ ≥ серцю? јдже ми звикли
спогл¤дати не житт¤, що Ї красивим, а смерть, що Ї бридкою. «рештою, культура Ц
це правда, а ми, москвини, не хочемо њњ, бо боњмось њњ височини. Ќаша думка не
п≥дноситьс¤ вище низьких, невиразних, безладних п≥в-правд. ультура Ц це хист ≥
дар Ѕожий, а ми, москвини, не любимо Ѕога ≥ не стерпимо хисту. ћи не стерпимо
н≥чого, що п≥дноситьс¤ понад пласку, тупу ≥ мертву м≥ру, перес≥чн≥сть. “а й
узагал≥ ми, москвини, не можемо н≥чого любити. ћи можемо лише ненавид≥ти. як же
можемо ми розум≥ти культуру, що Ї сама Ћюбов? ћи не розум≥Їмо ладу, ладу н≥ в
царин≥ ≥дей, ан≥ в царин≥ сусп≥льн≥й. ћи ненавидимо вс¤ку форму, бо ж хаос
безформний, а ми, москвини, Ї д≥ти хаосу. ¬с≥л¤ка форма Ц це житт¤ ≥ краса, а
ми не любимо ан≥ краси, ан≥ житт¤. ћи, москвини, не знаЇмо м≥ри н≥де, вс¤ м≥ра
нам видаЇтьс¤ примусом, вс≥л¤кий уклад Ц силуванн¤м, вс≥л¤ка влада сваволею. ≤
справд≥, ми не розум≥Їмо н≥ сутност≥ влади, н≥ зм≥сту вол≥, свободи, ≥ тому
Ддуша душ≥У нашоњ Ї щось дикунське, зв≥р¤че. ј по сут≥ ми ставимос¤ з
презирством до самоњ прац≥, до героњзму, до слави. „и ж не казав ‘.
ƒостоЇвський, що найспокуслив≥шим нам Ї право на безчест¤?У599. „и ж
не в≥рити цьому московському патр≥отов≥, що з таким душевним болем журитьс¤
своњм народом?
ћужик ≤. Ѕолотн≥ков, козак ™. ѕугачов, голодранець —.
–аз≥н, ≥нтел≥генти, л≥берали, соц≥ал≥сти ¬. ЅЇл≥нський, ћ. „ернишевський, ѕ.
«айчевський, монарх≥сти ¬. —оловйов, . ЋеонтьЇв, пом≥щики ћ. Ѕакун≥н, ќ.
√ерцен, двор¤ни —. ЌЇчаЇв, ¬. Ћен≥н, генерали ќ. јракчеЇв, √. ѕотьомк≥н,
аристократи кн¤зь ѕ. ропотк≥н, граф Ћ. “олстой, царь ќлекс≥й, ≤ван IV,
≥мператори ѕетро ≤, ћикола ≤, патр≥архи ≤оким, ќлекс≥й Ц вс≥ стани, в≥д
≥мператора до голодранц¤, у вс≥х стол≥тт¤х завжди зд≥йснювали той самий
Дб≥льшовизмУ, що м≥н¤ючи своњ назви, лишавс¤ незм≥нною нац≥ональною в≥рою
московськоњ нац≥њ. ƒержава, церква, ур¤д, ≥нтел≥генц≥¤, багач≥, голота Ц
Їдн≥сть у нац≥ональних ≥деалах вражаЇ. Ѕезогл¤дне пануванн¤ вищого стану над
м≥льйонами раб≥в: бо¤р за цар≥в, двор¤н за ≥мператор≥в, голодранц≥в за
диктатор≥в. —паленн¤ Їретичних книжок за патр≥арха ‘от≥¤ Ц XVI ст., цар¤
ќлекс≥¤ Ц XVII ст., за деспотичного ≥мператора ѕетра ≤ Ц XVIII ст.,
л≥берального ≥мператора ќлександра ≤≤ Ц XIX ст., за соц≥ал≥стичних диктатор≥в
’’ ст. Ќищенн¤ чужих скарб≥в культури за јндр≥¤ Ѕоголюбського (кињвських церков
1169 р.), за атерини ≤≤ (стародавн≥х храм≥в у риму 1783 р.), за ћиколи ≤≤
(украњнських бароккових церков 1900 р.), за ¬. Ћен≥на (кињвських та ≥нших
церков, музењв), за ћ. ’рущова (украњнських книгозб≥рень, арх≥в≥в, украњнськоњ
мови) Ц така ≥сторична т¤гл≥сть московськоњ Дпобожност≥У ≥ ДкультуриУ.
Ѕезбожницьк≥, блюзн≥рськ≥ орг≥њ опричник≥в за ≤вана IV у XVII ст.,
Двсесв¤тейшого, всепь¤нейшего —обораУ за ѕетра ≤ у XVIII ст., Драдени¤У
аристократ≥њ за ќлександра ≤ та безбожництво ≥нтел≥генц≥њ за ќлександра ≤≤≤ у
’≤’ ст., блюзн≥рськ≥ орг≥њ студент≥в-богослов≥в за ћиколи ≤≤ ≥ комсомольц≥в за
¬. Ћен≥на у ’’ ст.Ц т¤гл≥сть традиц≥й подиву г≥дна. —оц≥ал≥стичн≥ в≥дозви до
народу ≤. Ѕолотн≥кова 1611 р., ѕетра ≤ Ц 1709 р., ™. ѕугачова Ц 1773 р., ѕ.
«айчевського Ц 1869 р., а дал≥ вже дес¤тки ≥нших. аторжн≥ работи на каналах за
≤вана IV, за ѕетра ≤, за ћикити ≤ Ц вс≥ руками поневолених народ≥в.
Ѕо¤рськ≥ кр≥пацьк≥ фабрики XVII ст., кр≥пацьк≥ Ц ѕетра ≤
у XVIII ст., ≥ кр≥пацьк≥ Ц ¬. Ћен≥на у ’’ ст. ћасове, криваве закр≥паченн¤
в≥льних сел¤н до общин у XVII ст., до двор¤нських маЇтк≥в у XVIII ст., до
колгосп≥в у ’’ ст. “ри чверт≥ державного кошторису на озброЇнн¤: за ≤вана IV,
за ѕетра ≤, за атерини ≤≤, за ћиколи ≤, за …осифа ≤, за ћикити ≤. ƒержавн≥
системи донос≥в на висот≥ патр≥отичного обовТ¤зку: ДсказателиУ у XV ст.,
ДфискалыУ у XVIII ст., ДисправникиУ у ’≤’ ст., ДсексотиУ у ’’ ст. ƒержавна ≥
громадська пошана до кат≥вського фаху, ¤к р¤т≥вника трону у XVIII ст.,
ДгосударственностиУ у ’≤’ ст., Дсоциалистического отечестваУ у ’’ ст. ѕост≥йна,
щораз б≥льша розбудова вТ¤зниць, каторги: за цар≥в, за ≥мператор≥в, за
диктатор≥в. ѕретор≥анськ≥ збройн≥ частини дл¤ охорони влади: стр≥льц≥ та
опричники за цар≥в, двор¤нська гвард≥¤ та ДохранкаУ за ≥мператор≥в, компарт≥¤
та Ќ ¬ƒ за диктатор≥в. ѕан≥вна каста: бо¤рство XVЦXVII ст., двор¤нство XVIIIЦ
XIX ст., бос¤цтво ’’ ст. —в¤щеники Ц таЇмн≥ донощики пол≥ц≥њ: церковний
обовТ¤зок виказувати п≥дозр≥лих за цар≥в, уневажненн¤ таЇмниц≥ спов≥д≥ за
≥мператор≥в, чек≥сти в р¤сах за диктатор≥в. √лава церкви Ц в≥рний слуга ур¤ду:
патр≥арх ≤оким Ц XVII ст., обер-прокурор —иноду . ѕобЇдоносцев Ц ’≤’ ст.,
патр≥арх јлексЇй —еманський ’’ ст. «арозум≥ла варварська пиха, ненависть до
немосквин≥в, ненависть до всього Ївропейського: старов≥р≥в Ц XVII ст., словТ¤ноф≥л≥в
Ц ’≤’ ст., б≥льшовик≥в Ц ’’ ст. «величенн¤ хама, душегуба в XVIЦXVIII ст.,
Дуниженных и оскорбленныхУ у ’IX ст., Дсоциально близкихУ у ’’ ст.
ѕовс¤кчасна небезпека в≥д у¤рмлених немосквин≥в дл¤
≥мпер≥њ. ј понад усе за вс≥х стол≥ть, у вс≥х станах Ц стих≥йна ненависть до
всього високого, красивого, ≥ндив≥дуального. «акор≥нен≥ глибоко в душ≥ ≥ з
молоком матер≥ передаван≥ з покол≥нн¤ в покол≥нн¤ клич≥: Дѕокор¤йтес¤ ¤зыци,
ибо с нами ЅогУ Ц московськоњ церкви; ДЌарод-богоносец, месси¤ мираУ Ц
московськоњ ≥нтел≥генц≥њ; Д¬семирна¤ революци¤У Ц московського народу.
≤. Ѕолотн≥ков, —. –аз≥н, —. ЌЇчаЇв, ¬. Ћен≥н. —ел¤нин,
голодранець, двор¤нин. XVII ст., XVIII ст., ’’ ст. ¬икиньте ≥мена, дати, назви
з ≥стор≥њ будь-¤кого стол≥тт¤ ћосковщини, ≥ читач не вгадаЇ: про ¤ке саме
стол≥тт¤ читаЇ. ƒес¤тками тис¤ч самих под≥бних факт≥в без по¤снень можна
заповнити велику книгозб≥рню. ј поки њњ не матимемо, доти ћосковщина зможе
поширювати москволюбство, цю найсильн≥шу свою зброю.